Pagina's

vrijdag 17 februari 2012

Breien met kinderen

BREIEN met KINDEREN

Wat is dat leuk dat breien en haken en alles wat met katoenige en wollige draadjes weer helemaal in is en ook het virus terug komt om kinderen weer enthousiast te maken voor deze vormen van handwerken.
Verleden jaar kreeg ik het verzoek van een school of ik het zag zitten groep 7 in 2 helften te leren breien. We kozen voor een das!!
Je kunt hier alles mee, het is gelijk bruikbaar en zo sprak ik later een moeder die zei dat haar zoon voor het eerst zijn das niet was kwijt geraakt. Tof!
Na klassikaal geleerd te hebben opzetten met naald 5 want ik had maar 2 middagen (4 uur) en eerst de ribbel en de tricot steek te hebben geleerd mochten ze gaan freeweelen. Sommigen wilden echt volgens de oude wijze een das in 1 steeksoort soms even soms met allemaal kleurtjes. De brutalere onder de kids vlochten stukjes maakten losse stukken en of pompoenen er in. Het was leuk te doen.
Iedereen kent nu in de klas Insteken , omslaan , doorhalen en aflaten glijden .
Mijn oudste nichtje van 7 hoorde dit verhaal en wilde ook leren breien . Kijk ze eens zitten stralen dat het lukt! Het riedeltje insteken enz, hadden we op een muzikaal ritme gezongen. Mijn schoonzusje bedankte me hartelijk want de eerste de beste oppasmiddag leerde het nichtje haar oma opnieuw breien. Het riedeltje zat nog twee dagen in haar hoofd.
Voor mijn zoon , zijn vriendjes en nichtjes was ik altijd de handwerk en knutseltante. De meesten die ik nu nog wel spreek hebben er leuke herrineringen aan.
Verleden week was ze er weer en zijn we aan punnikken begonnen, vingerhaken hebben we ook al een keer gedaan. Het is fijn deze technieken door te kunnen geven aan de kids en te zien hoe trots ze op hun werkstukken zijn!
Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten