Pagina's

vrijdag 10 februari 2012

ANNEKE TANNEKE TOVERHEKS

ANNEKE TANNEKE TOVERHEKS.

Anneke Tanneke Toverheks in het licht van de maan
Zie je haar soms bij een brug in oud Amsterdam staan
Is de wind haar hierbij goed gezind
Is ze echt de schrik van elk kind.

Een gedeelte van het gedichtje dat mijn oma s'avonds voor het slapen gaan nog weleens wilde citeren. Als je maar braaf was gebeurde je niets, maar o wee, was je stout kon ze zomaar aan je bed verschijnen. Wie weet nam ze je mee en moest je haar huisje schoonmaken en de kat verzorgen. Ik vond het wel spannend en al was ik nog zo stout nooit kwam Anneke Tanneke bij mijn be In feite vind ik, mede door mijn baskische achtergrond heksen nuttig en aardig. Het waren oudere wijze vrouwen die door de geschiedenis heen met hun magische en medicinale krachten anderen wilden genezen. In feite kwamen ze al voor bij de germanen!
De katholieke kerk heeft veel kwaad bloed gezet en hun angst voor het onbekende zorgden voor vervolgingen over de hele christelijke wereld.Vele vrouwen en mannen die van hekserij werden verdacht eindigden op de brandstapel.

Kaatje Windstreek!
Voor mijn poppenwereld , 1:12 , maakte ik mijn versie van een gezellige heks. Maak kennis met Kaatje Windstreek. Ze is gemaakt van polymeer klei (gezicht handen en voeten) twee kraaltjes als ogen , van dun ijzerdraad een geraamte , omwonden met eerst katoenen reepjes en daarna met een hele katoenen body. Het gezichtje werd beschilderd en een pruikje van pruikenmateriaal. Voor de kleding werd zwarte jute gebruikt en geruit lint. Onder aan de zoom van de rok werden gelakte papieren blaadjes gestikt. Het jasje is een stukje sythetisch bont.
Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten